Психологическое консультирование
Подготовка к школе
Коррекция поведения
МЫ и ШКОЛА
контакты
(099) 3-123-321
info@familycenter.kiev.ua
 
 

Готовность к школе

ГОТУЄМОСЬ  ДО  ШКОЛИ 

Ваша дитина  скоро піде  в перший клас. Щоб ця урочиста подія стала по-справжньому радісною для Вашої родини, варто уважніше придивитися до свого малюка: звернути увагу на те, що в нього виходить, а що – не дуже, де потрібна допомога дорослих і навіть спеціальні заняття. Адже всі діти різні і кожен із них по-своєму сприймає та запам’ятовує інформацію, володіє рукою, спілкується.

Саме від участі дорослих (родини та педагогів) залежить, наскільки легко дитина  включиться в шкільне життя, чи сподобається їй у школі, чи легко вона знайде собі нових хороших друзів. Тому не забудьте розповісти малюкові щось цікаве зі свого шкільного життя, поділитись власним позитивним досвідом і розповісти про свої успіхи та невдачі.

Готовність до школи не обмежується лише вмінням читати, рахувати та писати літери. Вміння спілкуватися, розуміти й оцінювати свої та чужі емоції, контролювати себе, слухати та виконувати інструкції дорослого, бути ввічливим і акуратним, виходити з конфліктної ситуації, стійко сприймати невдачі й намагатися досягти поставленої мети – все це необхідні навички та вміння, якими потрібно оволодіти майбутньому першокласнику.

Крім того, підготовка до школи – це ще й зміцнення здоровя дитини. Адже тепер їй знадобиться більше сил для того, щоб сприймати величезну кількість інформації, довго бути зосередженою, багато запам’ятовувати, засвоювати чимало навчальних предметів. Тому головне, що можуть зробити батьки, - налагодити відповідний для першокласника режим дня, збалансувати харчування, в якому буде достатня кількість вітамінів і поживних речовин, давати дитині час на ігри й відпочинок, а також знаходити хоча б годину на день (а краще більше) для прогулянки на свіжому повітрі, займатися з малюком спортом і загартовувати.

 

На що слід звернути увагу під час підготовки до школи дитини-лівші?  

Починаючи готуватися до школи разом із малюком, зверніть увагу на таку важливу його особливість, як ліворукість. Перенавчати ліворуку дитину неправильно з будь-якої точки зору: примушуючи дитину писати правою рукою, ви ніяк не змусите півкулі мозку працювати інакше (так працює її організм). Зате через навчання виникає багато проблем, зокрема може  знизитися успішність, дитина стане дратівливішою, буде більше  стомлюватися, тоді як ви не розумітимете причин такої поведінки. Отже, перенавчання завдає чимало шкоди розвиткові дитини, тому краще зосередьтесь на тому, як допомогти своєму малюкові опанувати перші навчальні навички, і не наполягайте, щоб дитина писала правою рукою.

Ліворукі діти часто мають не дуже акуратний почерк, але в іншому вони нічим не відрізняються від своїх однолітків – праворуких учнів. У такому разі радимо частіше збирати пазли, ліпити з пластиліну, малювати пальчиками і пензликами, збирати конструктори – тобто тренувати дитячі руки й готувати їх до письма. Нехай дитина сама вибирає, правою чи лівою рукою їй легше писати.

Зверніть увагу на те, що маленькі лівші дуже чутливі й ранимі, вони більше потребують похвали і підтримки з боку дорослих. Натомість, якщо їх хвалити, вони можуть багато чого досягти.

  Статистика свідчить, що 85% лівшів пишуть дзеркально. Ця проблема відома педагогам, і вони вміють з нею справлятись. А що ж робити в такому випадку батькам? Не варто панікувати: насправді дзеркальне письмо є абсолютно нормальним етапом розвитку навичок письма у ліворукої дитини. Як правило, через деякий час проблема дзеркального письма минає сама собою або ж досвідчений педагог початкових класів дає дитині спеціальні завдання для корекції.

 

Зробіть перевірочну роботу разом із малюком, щоб визнати ті знання, навички й уміння дитини, які вона має на сьогодні (Тест № 1).  Для цього запропонуйте дитині виконати декілька цікавих ігор-завдань, результати яких покажуть, на що саме треба буде звернути увагу під час підготовки до школи. Виконуйте роботу на окремих аркушах, щоразу добираючи нові малюнки, репродукції, що підходять до того чи іншого завдання. Не виконуйте відразу всі завдання. Займайтеся з дитиною поки вона зацікавлена та до того, як вона втомиться. Розподіліть завдання на декілька частин. Для оцінювання результатів користуйтеся роз’ясненням наприкінці кожного завдання. Усі результати можна внести до таблиці наприкінці тестів.

УВАГА

1.    Запропонуйте дитині малюнок, на якому зображені трикутники, кола і квадрати, й попросіть обвести всі трикутники червоним олівцем, кола – синім, а квадрати – зеленим. Зафіксуйте час, який знадобиться дитині на виконання завдання. За одну хвилину зробіть позначку в бланку тесту, щоб оцінити результат. Оцінювання: високий рівень – 1 – 2 помилки за одну хвилину роботи; середній рівень – 3 – 5 помилок за хвилину роботи; низький рівень – понад 5 помилок за хвилину роботи.

2.   Запропонуйте дитині знайти на двох малюнках п’ять  відмінностей. Оцінювання: високий рівень – дитина швидко і самостійно знайшла всі  п’ять відмінностей; середній рівень – дитина досить швидко знайшла дві-три відмінності, а потім за допомогою підказок знайшла інші; низький рівень – дитина знайшла одну-дві відмінності або не знайшла жодної.

СЛУХОВА ПАМ'ЯТЬ

      Запропонуйте дитині послухати і запам’ятати слова, а потім повторити їх: ЛІТАК, РАВЛИК, АБРИКОС, ЛОПАТКА, КНИГА, ДЕРЕВО, СТІЛ, КІШКА, ОЛІВЕЦЬ, ТРОЯНДА. Оцінювання: високий рівень – 7 – 10 правильно відтворених слів; середній рівень – 5 – 6 правильно відтворених слів; низький рівень – менш ніж 4 правильно відтворених слова.

 МИСЛЕННЯ

1.    Запропонуйте дитині продовжити послідовність малюнків (наприклад: яблуко, груша, вишня, …). Оцінювання: високий рівень – дитина правильно продовжила послідовність і пояснила, яку закономірність вона побачила; середній рівень – дитина правильно продовжила послідовність, але не змогла дати пояснень; низький рівень – дитина неправильно продовжила послідовність.

2.   Доберіть малюнки, наприклад, праски, пральної машини, телевізора і яблука. Запропонуйте дитині закреслити зайвий предмет і пояснити своє рішення. Доберіть чотири такі групи предметів. Оцінювання: високий рівень – дитина правильно визначила зайвий предмет у кожній групі і дала правильне пояснення; середній рівень – дитина правильно виконала завдання, але не змогла пояснити своїх дій; низький рівень – дитина визначила зайвий предмет неправильно в трьох групах із чотирьох і дала неправильне пояснення.

ПІДГОТОВКА ДО ПИСЬМА

Запропонуйте дитині обвести малюнок за пунктирними лініями. Оцінювання: високий рівень – дитина акуратно обвела малюнок за пунктиром, не виходячи за лінію; середній рівень – дитина виконала завдання, але в деяких місцях виходила за лінію пунктиру; низький рівень – дитина не повністю обвела малюнок або виконала завдання дуже неакуратно.

ЗОРОВА ПАМ'ЯТЬ

Покажіть дитині сюжетний малюнок, але не запитуйте, що саме на ньому зображено (час на розглядання – півхвилини). Після цього закрийте малюнок і попросіть назвати те, що вона бачила. Оцінювання: високий рівень – 7 – 10 правильно запамятованих деталей малюнку; середній рівень – 5 – 6 правильно запамятованих деталей малюнку; низький рівень – менш ніж 4 правильно запамятованих деталей малюнку.


КРУГОЗІР

Запропонуйте дитині відповісти на питання:

1.    Як тебе звуть? Як твоє прізвище?

2.   Як звуть твоїх тата й маму? Чи знаєш ти їхні імена по батькові?

3.   Назви свою домашню адресу.

4.   Скільки тобі років? Скільки буде через рік, два? Скільки років тобі було рік тому?

5.   Коли ми лягаємо спати?

6.   Коли прокидаємося?

7.   У який час ми обідаємо?

8.   Ким працюють твої тато й мама?

9.   Якого кольору ця ваза (книга, олівець, стіл і так далі)?

10.     Скільки всього пір року? Які пори року ти знаєш? Яка пора року зараз?

11.   Коли йде сніг? Коли збирають урожай? Коли цвітуть проліски? Коли буває дуже спекотно?

12.     Що роблять будівельник, продавець, перукар, кухар?

13.     Що залишається на землі після того, як пройде дощ?

14.     Що роблять діти у школі?

15.     Чи хочеш ти йти до школи?

16.     Покажи своє праве око, ліве вухо, ліву руку, праву ногу. Навіщо нам потрібні очі, вуха?

17.     Яких тварин ти знаєш?

18.     Яких птахів ти знаєш?

19.     Хто більший: слон чи лисиця?

20.    Що більше: 5 чи 3? Полічи від 4 до 10, від 10 до 1.

21.     Які геометричні фігури ти знаєш? Чи схожі коло і овал (чим)?

Інформація про себе та свою родину: запитання 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8.

Уявлення дитини про навколишній світ: запитання 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18.

Здатність аналізувати інформацію , міркувати: запитання 20, 21.

Бажання вчитися: запитання 14, 15.

Оцінювання: високий рівень – дитина відповіла на всі запитання й дала чіткі пояснення; середній рівень – дитина відповіла на більшість запитань без пояснень; низький рівень -  дитина відповіла лише на декілька запитань і дала неправильні пояснення.

 РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ, ВИДІЛЕННЯ СМИСЛОВОГО ЗВ'ЯЗКУ

Запропонуйте дитині три пов’язані одним сюжетом малюнки. Попросить розглянути їх і розказати історію, яку зобразив художник. Закрийте малюнки. Чи зможе дитина розповісти історію з памяті?

Оцінювання: високий рівень – дитина зв’язала за змістом усі три малюнки і склала усно зв’язну розповідь; середній рівень – дитина помітила смисловий зв'язок тільки між двома малюнками, приділила багато уваги другорядним деталям; низький рівень – дитина не побачила зв’язку між малюнками і просто описала кожен із них окремо або не змогла скласти зв’язної розповіді, а тільки назвала зображене.

 

За результатами тестів можна скласти порівняльну таблицю та вписати результати, отримані за підсумками першого  та другого (по закінченні корекційно-розвивальних занять) тестів.

 

Назва тестів

 

Результати тестів до початку підготовки

(тест № 1)

 

Результати тесту після підготовки (тест № 2)

Закресли фігури

 

 

Порівняй малюнки

 

 

Запам’ятай слова

 

 

Продовж послідовність

 

 

Закресли зайвий предмет

 

 

Обведи малюнок

 

 

Запам’ятай малюнок

 

 

Дай відповіді на запитання

 

 

Розкажи історію

 

 

 

Високий

Середній

Низький

Високий

Середній

Низький 

  

Як проводити корекційно-розвивальні заняття? 

Дитину не можна примушувати займатися. Ви маєте розбудити в ній цікавість до захопливих занять, перш ніж почнете підготовку до школи. Наприклад, прочитайте цікаву казку про школу, розкажіть про те, з яким інтересом ви самі вчилися, як вам було цікаво на уроках. Попросіть дитину висловити свою думку про школу та очікування від занять.

Не займайтеся з дитиною, якщо вона втомилася чи захворіла. Заняття краще проводити в першій половині дня або, якщо у вас є можливість робити це тільки ввечері, у такий час поки дитина ще не хоче спати.

Чергуйте заняття за столом з рухливими іграми і фізкультхвилинкою. Зверніть увагу на ті моменти, які в дитини не виходять. Спробуйте дібрати інший «ключик» до проблеми. Наприклад, якщо малюкові не подобається писати, запропонуйте йому ліпити з солоного тіста, вишивати, робити аплікації. Якщо дитині важко даються творчі завдання, спробуйте разом придумувати казки, домальовувати прості малюнки, винаходити нові транспортні засоби, придумувати слова, яких раніше ніхто ніколи не чув. Можливо, ваш малюк відмовляється вчити букви і вперто не відтворює алфавіт? Тоді спробуйте ліпити букви з пластиліну, розфарбовувати їх, придумувати веселий ляльковий театр, де саме букви будуть акторами. Отже головний секрет роботи з дошкільнятами полягає в тому, щоб не обмежуватися книгою.

  

Не треба обмежуватися книгами.

                          Підготовка до школи – процес цікавий і безперервний. Не можна готувати дитину до школи тільки за допомогою занять. Розширювати кругозір, тренувати пам'ять і м’язи руки можна й потрібно безперервно. Наприклад, коли ви йдете з дитиною по вулиці, можна запам’ятовувати вивіски або номери автобусів, попросити вашого майбутнього першокласника полічити й запам’ятати кількість сходинок, ліхтарів, крамничок або квіточок. Нехай маленький помічник допомагає вам ліпити вареники чи пиріжки, розкачувати тісто, прати, підмітати або чистити картоплю. Саме так і розвивається велика і дрібна моторика дитини.

Грайте в ігри, які розвивають мовлення і поповнюють словниковий запас. Наприклад, у «Слова», «зіпсований телефон», «Плутанину» тощо. Дітям дуже подобається гра «Корова», коли один із гравців загадує слово і показує його тільки за допомогою жестів і міміки. Ця гра розвиває не лише мовлення, а й мислення та уяву.

Рухливі ігри не лише зроблять дитину спритною, а й навчать її володіти своїм тілом, легко орієнтуватися в просторі. Походи в театр, музей, на виставки, до парку або лісу допоможуть вам розширити кругозір малюка, привчать його радіти і дивуватися прекрасному та цікавому.

 

Як працювати з книгами-посібниками.  

               Виконавши завдання з однієї сторінки, не забудьте зробити з дитиною веселу гімнастику. Це допоможе їй трохи відпочити і розслабитися, а потім знову продовжте займатися. Не варто створювати спеціальну «навчальну» обстановку. Якраз навпаки – ваші заняття мають бути максимально схожі на гру. Дитина п’яти-шести років ще не може надто довго концентрувати свою увагу на якомусь одному об’єкті, тому будьте готові до того, що вона може відволікатися і слухати неуважно. У такому разі саме динамічна пауза допоможе вам перемкнути дитячу увагу і зробити заняття цікавими і не стомливими.  

                    Скільки часу потрібно займатися? Вже залежить від дитини. Деякі діти насилу витримують 5 – 7 хвилин, а деякі із задоволенням висидять півгодини і навіть більше. Тому регулюйте тривалість занять, виходячи з індивідуальних особливостей дитини, поступово і дуже повільно збільшуючи час.

 

А ця перевірочна робота покаже, наскільки ефективні були ваші заняття. Усі завдання тесту № 2 схожі на завдання тесту № 1, але все-таки трохи відрізняються. Не забудьте внести результати другого тесту до таблиці й порівняйте їх із результатами першого тесту.

УВАГА

1.      Запропонуйте дитині табличку 12 х 12 квадратиків, де чергуються літери А, Р, Ш. попросіть закреслити всі букви А в таблиці оранжевим олівцем, букви Р – синім, а букви Ш – коричневим. Зафіксуйте час, який знадобиться дитині на виконання завдання. За одну хвилину зробіть позначку в бланку тесту, щоб оцінити результат. Оцінювання: високий рівень – 1 – 2 помилки за одну хвилину роботи; середній рівень – 3 – 5 помилок за хвилину роботи; низький рівень – понад 5 помилок за хвилину роботи.

2.      Запропонуйте дитині два малюнки, на яких треба знайти п’ять відмінностей. Оцінювання: високий рівень – дитина швидко і самостійно знайшла всі  п’ять відмінностей; середній рівень – дитина досить швидко знайшла дві-три відмінності, а потім за допомогою підказок знайшла інші; низький рівень – дитина знайшла одну-дві відмінності або не знайшла жодної.

СЛУХОВА ПАМ'ЯТЬ

Запропонуйте дитині прослухати і запамятати слова, а потім повторити їх: МАШИНА, ВІКНО, МОЛОКО, ГОРОБЕЦЬ, ГЛЕЧИК, СОНЦЕ, СУНИЦЯ, СУКНЯ, ШАФА, ДІМ. Оцінювання: високий рівень – 7 – 10 правильно відтворених слів; середній рівень – 5 – 6 правильно відтворених слів; низький рівень – менш ніж 4 правильно відтворених слова.

 МИСЛЕННЯ

1. Запропонуйте дитині продовжити послідовність малюнків. Оцінювання: високий рівень – дитина правильно продовжила послідовність і пояснила, яку закономірність вона побачила; середній рівень – дитина правильно продовжила послідовність, але не змогла дати пояснень; низький рівень – дитина неправильно продовжила послідовність.

2. Запропонуйте дитині закреслити зайвий предмет у кожній послідовності і пояснити своє рішення. Доберіть чотири такі групи предметів. Оцінювання: високий рівень – дитина правильно визначила зайвий предмет у кожній групі і дала правильне пояснення; середній рівень – дитина правильно виконала завдання, але не змогла пояснити своїх дій; низький рівень – дитина визначила зайвий предмет неправильно в трьох групах із чотирьох і дала неправильне пояснення.

 ПІДГОТОВКА ДО ПИСЬМА

Запропонуйте дитині обвести малюнок за пунктирними лініями. Оцінювання: високий рівень – дитина акуратно обвела малюнок за пунктиром, не виходячи за лінію; середній рівень – дитина виконала завдання, але в деяких місцях виходила за лінію пунктиру; низький рівень – дитина не повністю обвела малюнок або виконала завдання дуже неакуратно.

ЗОРОВА ПАМ'ЯТЬ

Покажіть дитині сюжетний малюнок, але не запитуйте, що саме на ньому зображено (час на розглядання – півхвилини). Після цього закрийте малюнок і попросіть назвати те, що вона бачила на малюнку. Оцінювання: високий рівень – 7 – 10 правильно запамятованих деталей малюнку; середній рівень – 5 – 6 правильно запамятованих деталей малюнку; низький рівень – менш ніж 4 правильно запамятованих деталей малюнку.


КРУГОЗІР

Запропонуйте дитині відповісти на питання:

1.    Як твоє ім'я по батькові?

2.   Як звуть твоїх дідуся і бабусю? Чи знаєш ти їх імена по батькові?

3.   У якій країні ти живеш? У якому місті?

4.   Скільки тобі років? Скільки років твоїм батькам?

5.   Які дні тижня ти знаєш? Який день тижня називається вихідним? Який  день тижня починає тиждень?

6.   Що роблять твої мама і тато на роботі?

7.   Якого кольору листя на деревах улітку? А восени?

8.   Яка пора року зараз? Яка пора року настає після літа? А після зими?

9.   Коли тане сніг? Коли з дерев опадає листя? Коли діти катаються на лижах і ковзанах? Коли в лісі ростуть гриби?

10.  Що роблять учитель, лікар, пекар, швець?

11.  Що буде з калюжею у спекотний сонячний день?

12.  Навіщо необхідно ходити до школи?

13.   Що б ти вибрав: піти до школи чи ще залишитися в дитячому садку (вдома)?

14.   Покажи предмети, розташовані ліворуч від тебе. А тепер покажи предмети, розташовані праворуч від тебе.

15.   Яких тварин ти знаєш?

16.    Яких птахів ти знаєш?

17.    Хто менший: заєць чи миша?

18.   Що більше: 10 чи 8? Полічи від 3 до 9, від 9 до 1.

19.   Які геометричні фігури ти знаєш? Чим схожі квадрат і прямокутник?


Інформація про себе та свою родину: запитання 1, 2, 3, 4, 6.

Уявлення дитини про навколишній світ: запитання  5, 7,  8, 9, 10, 11, 15, 16.

Здатність аналізувати інформацію , міркувати: запитання 14, 17, 18, 19.

Бажання вчитися: запитання 12, 13.

 Оцінювання: високий рівень – дитина відповіла на всі запитання й дала чіткі пояснення; середній рівень – дитина відповіла на більшість запитань без пояснень; низький рівень -  дитина відповіла лише на декілька запитань і дала неправильні пояснення.

 

РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ, ВИДІЛЕННЯ СМИСЛОВОГО ЗВ'ЯЗКУ

    Запропонуйте дитині три пов’язані одним сюжетом малюнки. Попросить розглянути їх і розказати історію, яку зобразив художник. Закрийте малюнки. Чи зможе дитина розповісти історію з пам’яті?

Оцінювання: високий рівень – дитина зв’язала за змістом усі три малюнки і склала усно зв’язну розповідь; середній рівень – дитина помітила смисловий зв'язок тільки між двома малюнками, приділила багато уваги другорядним деталям; низький рівень – дитина не побачила зв’язку між малюнками і просто описала кожен із них окремо або не змогла скласти зв’язної розповіді, а тільки назвала зображене.

 Якщо Ви бачите, що і до, і після занять дитина показує не надто високий результат, зверніться до професійного педагога і психолога за консультацією.

  

Що слід пам’ятати батькам майбутнього першокласника:

  •  ·        Хваліть, хваліть і ще раз хваліть свою дитину за те, що вона робить.
  • ·        Розповідайте про школу, про те, що там роблять діти, як проходять уроки, про те, що в школі дуже цікаво.
  • ·        Розповідайте дитині про власний позитивний шкільний досвід.
  • ·        Допомагайте, але водночас привчайте малюка бути самостійним.
  • ·        Не виконуйте завдання за дитину, а краще підбадьорюйте і підтримуйте.
  • ·        Не критикуйте дитину, якщо в неї поки що не все виходить так, як хотілося б.
  • ·        Радійте разом із дитиною новим відкриттям.
  • ·        Не порівнюйте свою дитину з іншими дітьми, а звертайте її увагу на те, що у неї вийшло краще, ніж минулого разу.

    

БАЖАЄМО УСПІХУ ВАМ, ШАНОВНІ БАТЬКИ,

                       ТА ВАМ, БЕЗ ПЯТИ ХВИЛИН ПЕРШОКЛАСНИКИ !



 версия для печати
Интересно и полезно
09/01/2016
  ЯК ПОЗБУТИСЬ ДЕПРЕСІЇ ?                   ...
Подробнее »

15/09/2014
Действительно полезные советы
Здоровье: 1. Пейте много воды. 2. Завтракайте по королевски, обедайте, как принц и ужинайте, как нищий. 3. Ешьте больше продуктов, растительного происхождения...
Подробнее »

09/09/2014
Для хорошего настроения
10 советов для хорошего настроения 1. Чтобы у вас всегда было хорошее настроение, научитесь себя контролировать. Не обижайтесь по пустякам, постарайтесь...
Подробнее »

25/08/2014
Нейробика
Нейробика — тренировка для ума!       С возрастом память становится хуже? Вы уверены? А может проблемы в том, что нашим умственным способностям...
Подробнее »

24/07/2013
Самооценка
        Поговорим о нашей самооценке. То, что мы думаем о себе, как себя представляем, оказывает влияние на всю нашу жизнь.        ...
Подробнее »

архив новостей
 
  Создание сайта - LookMy.info на базе CMS MYSITE